CCTV
This article was first published by the European Journalism Centre (EJC), an international non-profit journalism organisation based in Maastricht, the Netherlands, and is republished here with permission.


In the US House Committee on Foreign Affairs in early March of this year, US Secretary of State Hillary Clinton admitted that her country is losing the "information war", naming China's CCTV channel (pictured), along with Al Jazeera and Russia Today, as key rivals.

"During the Cold War we did a great job in getting America's message out. After the Berlin Wall fell we said, 'Okay, fine, enough of that, we are done', and unfortunately we are paying a big price for it".

Global media expansion

In recent years, China has been actively projecting a new international image as a responsible and peaceful global player. China is learning the tools of soft power to gain a better reputation abroad. Confucius Institutes - non-profit public institutions aimed at spreading Chinese language and culture internationally - are mushrooming. Another key part of the strategy is the spreading of Chinese media abroad. In 2009, the Chinese government reportedly committed as much as CNY 45 billion (USD 6 billion) to global media expansion in, as President Hu Jintao described it, 'an increasingly fierce struggle in the domain of news and opinion'.

China has been actively increasing public diplomacy strategies while Western media outlets, both official and private, are cutting back. CCTV-9, China's state-owned English-language TV channel, which features news and cultural shows, is broadcast worldwide. The English version of Chinese state newspaper the Global Times, which is affiliated with the official People's Daily, was launched in April of 2009. According to its website, it boasts more than 500 special correspondents and contributors worldwide. In July of 2009, the state news agency Xinhua started screening  news broadcasts on European supermarket screens.

The growth of China's media presence overseas has been remarkable. In Southeast Asia, state-run China Radio International (CRI), which supplies light fare and upbeat news and features, now broadcasts in English 24 hours a day, while the Voice of America broadcasts 19 hours and will soon be cut back to 14 hours, according to Paul Blackburn, a former public affairs officer of the United States Information Service who served at four American embassies in Asia in the 1980s and 1990s. Blackburn also pointed out that while America may have the private CNN International to rival CCTV-9, it has "nothing comparable" in the realm of public policy.

In February 2006, CRI launched its first overseas FM radio station in Kenya, providing two million Kenyans with 19 hours of daily programmes about major Chinese and global news in English, Swahili and Chinese. The move was followed by the setting up of CRI's second FM overseas station in Laos in November 2006, offering 12.5 hours of daily programming in English, Laotian and Chinese. In November of 2010, CRI opened a station in Tijuana, Mexico, marking its first Spanish speaking station in Latin America and its 50th overseas station. CRI is now only second to BBC in terms of its number of overseas bases.

"More scary than friendly"

Winning the public opinion of a global audience is no easy task however. Ultimately, a reputation for objectiveness is based on credibility, which has to be established over a long period of time. The problem with China's increasingly international media giants is that they suffer from a lack of credibility, a result of clearly being the official voice of the Chinese government. This in turn undermines their ability to report a reality that transcends party and official interests.

China's international image, especially as perceived by the West, remains poor despite the resources are being applied. In Western democracies, there is a widespread perception that China's state media are promoting Beijing's political agenda. China's crackdown on freedom of speech and human rights at home, and reluctance to criticise and interfere in countries with poor human rights records, are seen as detrimental to the credibility of its state media, which are regarded as the mouth and tongue of the Communist Party. The Chinese media could certainly do a better job in explaining the challenges and opportunities brought by the country's ascendancy.

A case in point is China's publicity campaign ahead of President Hu Jintao's state visit to the US in January this year. A video called 'Experience China', featuring basketball superstar Yao Ming, internationally renowned pianist Lang Lang, astronaut Yang Liwei and other successful and prosperous Chinese figures, was shown on the screens of New York's Times Square. While sophisticated in presentation and rich in the dazzling arrays of famous personalities, its reception was mixed in the face of a critical Western audience. The video was criticised by the Wall Street Journal's Loretta Chao as "out of touch with its America audience" and "more scary than friendly".

Richard Burger, a public relations consultant focusing on China, commented in an interview with the Voice of America that when China's policies go against their message of being benevolent, "it is very fast that the public forgets the ads, and all they remember are the much more dramatic facts of China's human rights record".

China's international image took another hit in February/March when the authorities intimidated, detained and beat foreign journalists who were reporting on the "strolling protests" in major Chinese cities inspired by revolutions in North Africa and the Middle East. The crackdown drew criticisms from the international community, including the US, European Union and Amnesty International, and was regarded as an abrupt departure from the promises made by China's leaders to move to a more friendly media environment following the 2008 Beijing Olympics. 

China's credibility problem

China's international media push is a welcome move. It offers another window on the world different from Western-centric outlets like the BBC and CNN. As a case in point, the excellent coverage of the Arabs uprising by Al Jazeera offers the world a refreshing perspective, and illustrates the importance of the presence of a diversity of voices from under-represented regions.

But as China continues its huge spending on communications channels abroad, its limits will become clear. Dazzling public relations is no substitute for credibility, which is key to winning influence in a critical global audience. The tighter a government's grip on communication channels the more detrimental to editorial integrity and objectivity. A better strategy is to loosen the grip on the media and allow a freer environment. If liberal and democratic spirits are part of America's soft power, then China has already got it at home. Independent-minded journalists at liberal print media such as Southern Weekend, Southern Metropolis Daily (both under the Guangzhou-based Southern Media Group) and the Beijing-based Caijing Magazine have been delivering top quality investigative journalism, and are widely respected by local readers and foreign China observers.

China, however, is moving in the opposite direction. Outspoken journalists perceived as consistently critical of the government are being targeted one after another. In January this year, Chang Ping, one of the most respected journalists in China, was sacked from the Southern Media Group. In March, Time Weekly opinion editor Peng Xiaoyun and outspoken Southern Weekend commentator Chen Ming were dismissed with sabbatical notices. They are known for covering controversial stories, such as the imprisonment of food safety advocate Zhao Lianhai, and the prejudices Chinese media carried while reporting on Beijing's brutal crackdown of the riots in Tibet in 2008.

As China spends billions of dollars to make its media go global, it also needs to rethink its heavy-handed approach on media control and suppression of free speech. The world welcomes a diversity of voices, including that of China, but not one which is distorted, censored and sanitised.

Image by Bert van Dijk on Flickr. Some rights reserved.

Free daily newsletter

If you like our news and feature articles, you can sign up to receive our free daily (Mon-Fri) email newsletter (mobile friendly).

blog comments powered by Disqus